Fantomen på operan

Det var år 1986 som moderna legenderna Andrew Lloyd Webber och Charles Hart skrev musikalen Fantomen på Operan. Musikalen baseras på den franska romanen med samma namn, som skrevs av Gaston Leroux år 1910, och handlar om sångerskan Christine Daaé, som ett mystiskt, vanställt musikgeni blir besatt av. Musikalen hade sin premiär i Londons West End 1986 och sedan på Broadway 1988. Det är idag den längst pågående Broadway-musikalen någonsin, och firade år 2012 sitt tiotusende framträdande på Broadway – ingen annan musikal i historien har tidigare kommit riktigt så långt.

En modern klassiker

PhantomSedan starten har Fantomen på Operan gjort en total vinst på $5.6 miljarder (den högsta någonsin), med en Broadway-vinst på $845 miljoner – endast Lejonkungen har tjänat mer på Broadway. Det är alltså världens hittills mest framgångsrika underhållningsevent. Som musikalkonsert på turné har Fantomen på Operan även setts av över 130 miljoner människor i 145 städer i 27 länder, världen över. Musikalen ges fortfarande i London, New York och Toronto. Under alla uppsättningar genom åren har stora namn som Sarah Brightman, Michael Crawford, Steve Barton och Rosemary Ashe varit med i produktionen. År 2004 gjordes en filmversion av musikalen, regisserad av Joel Schumacher och med Emmy Rossum och Gerard Butler i huvudrollerna. Denna tidlösa musikal är precis lika populär som den var när den först hade premiär för 30 år sedan, och denna popularitet verkar inte försvinna någon gång snart. Snarare motsatsen; fler och fler upptäcker denna klassiker för varje år som går.

En svåranpassad historia

När Andrew Lloyd Webber år 1984 kontaktade Cameron Mackintosh, som tidigare varit med och producerat Cats och Song and Dance, hade han inte mycket mer än en idé. Han ville skapa en episk, romantisk historia baserad på den franska romanen av Gaston Leroux, men när de gemensamt tittade på filmatiseringarna från 1925 och 1943, så kunde de inte hitta något bra sätt att omvandla film till scenmusikal. Det var först när Andrew Lloyd Webber senare hittade ett exemplar of originalromanen som sedan länge slutat tryckas, som han fann inspirationen han behövde. Han arbetade på en annan musikal just då, men insåg att anledningen till att han satt fast i sin kreativitet var att han ville skapa en romantisk historia, vilket han strävat efter hela sin karriär – Fantomen på Operan var precis det han letade efter. Efter några försök att hitta passande låtskrivare blev det till slut Richard Stilgoe och till större del Charles Hart, som då var relativt okänd, som skapade de låttexter som idag är så ikoniska.